Børnefysioterapi

Vores børnefysioterapeut Rikke har stor erfaring med at hjælpe børn, som er motorisk usikre, og tilbyder et skræddersyet træningsforløb med udgangspunkt i det enkelte barns behov.

Formålet med forløbet er at give barnet en god kropskontrol, mere selvtillid, og et større overskud til at komme igennem dagen. Forældrene bliver klædt på til at forstå de udfordringer, som barnet har, og får redskaber til at støtte barnets videre udvikling.

Hvad er en god motorik?

En god motorik afhænger af sanserne og deres samarbejde, og særligt de tre grundsanser, som ervestibulærsansen, den kinæstetiske sans og taktilsansen. De har tilsammen betydning for barnets kropsfornemmelse, balance, styrke/udholdenhed, fornemmelse for retninger og afstande, koordination samt finmotorik.

Selvom barnets motorik er under udvikling i løbet af graviditeten, er det vigtigt at styrke og udvikle sanserne i løbet af barndommen. Det er det fordi sansernes udvikling har betydning for, hvordan barnet kommer igennem de motoriske milepæle, og vil også have indvirkning på barnets energi-niveau og sociale adfærd samt evne til at koncentrere sig og lære nyt. I afsnittet nedenfor kan man læse mere om de tre sanser, og hvordan man kan træne disse hos sit barn.

De tre grundsanser kort fortalt:

Vestibulærsansen

  • Sidder i det indre øre og kaldes også for balancesansen.
  • Registrerer hovedets og kroppens bevægelser.
  • Har betydning for barnets balance og muskelspænding, og regulerer muskelspændingen ift. den pågældende aktivitet.

Hvis vestibulærsansen forstyrres, enten hvis den ikke udvikles og integreres i tilpas grad, eller hvis den overstimuleres, kan det give nedsat balance, koordinationsbesvær, nedsat spænding i kroppen, svimmelhed, køresyge og utryghed ved nye bevægelser.

Vestibulærsansen kan trænes når barnet laver kolbøtter, hænger med hovedet nedad, gynger, rutcher, hopper, og køre på rullebræt, eller sidder/ ligger på en pilatesbold, mens den bevæges i forskellige retninger.

Den kinæstetiske sans

  • Sidder i muskler og led, og kaldes derfor også for muskel/led sansen.
  • Registrere kroppens bevægelser.
  • Har betydning for barnets kropskontrol og muskelspænding.

Hvis den kinæstetiske sans forstyrres, kan det påvirke barnets evne til at forstå, hvordan bestemte bevægelser og aktiviteter skal udføres. Det kan også gøre det sværere for barnet at mærke sin krop. Nogle børn vil derfor gøre forskellige ting for at mærke kroppen, som fx at skære tænder, gå på tæer, løbe rundt eller hoppe. De har ofte også en konstant uro i kroppen.

Den kinæstetiske sans kan trænes ved retningsskift og start og stop, så når barnet fx spiller fodbold, og ligesom ved vestibulærsansen, når barnet hopper og køre på rullebræt, eller sidder/ ligger på en pilatesbold, mens den bevæges i forskellige retninger.

Taktilsansen

  • Sidder i huden, og kaldes også for følesansen.
  • Beskytter mod smerte, og registrerer alle former for berøringer og temperaturer, og giver barnet en fornemmelse for kropsafgrænsning.

Hvis taktilsansen forstyrres, kan det være sværere for barnet at mærke temperaturændringer, og barnet kan tolke berøringer som ubehagelige og smertefulde, og det kan være meget ubehageligt at have tøj på, eller komme i bad.

Taktilsansen kan trænes gennem kram og massage, og når barnet mærker forskellige former og overflader. Hvis barnet er lidt følsom over for berøring, er det en god ide at starte med at give massage i få minutter ad gangen, og med faste tryk ned langs arme og ben. Man kan også lave en følepose med forskellige genstande, som barnet skal gætte, hvad er, mens det har lukkede øjne. Sammen med de forskellige genstande, kan der være ris, sand eller perler, for at stimulere taktilsansen yderligere.

Når sanserne ikke samarbejder

Nedenfor har vi opstillet nogle af de udfordringer der kan opstå, når en eller flere af barnets sanser ikke fungerer efter hensigten, og når sanserne ikke samarbejder som de skal. Kan du genkende dit barn i en eller flere af dem, kan det være relevant at kontakte Rikke for at høre, hvordan du kan hjælpe dit barn.

Kroppen

  • Bliver hurtigt træt i kroppen.
  • Konstant uro og har svært ved at sidde stille.
  • Har nedsat balance, og falder ofte eller støder ind i ting.
  • Kan ikke lide at gynge.
  • Har svært ved at koordinere bevægelser, som fx at løbe, hoppe, cykle og tage tøj af og på.
  • Har svært ved at mærke smerte og temperaturændringer.
  • Synes det er ubehageligt at komme i bad og få redt hår.
  • Besvær med at skrive, binde snørebånd og holde på bestikket.

Adfærd

  • Har et stort behov for kontrol og faste rutiner.
  • Er meget opmærksom og reagerer kraftigt på lys eller lyde.
  • Har svært ved at finde ro – både i løbet af dagen og inden sengetid.
  • Tror ikke på sig selv og bliver ofte utryg.
  • Har svært ved at skabe kontakt til jævnaldrende.

Indlæring

  • Skal have samme besked flere gange.
  • Forstyrres let af sine omgivelser.
  • Har svært ved at holde fokus og fuldføre en opgave.
  • Opgiver let hvis opgaven er svær.

Skal vi hjælpe dit barn?

I tvivl om fysioterapeutisk behandling kan hjælpe dit barn?
Du er altid velkommen til at kontakte Rikke for at høre, om hun kan hjælpe dit barn. Ved en uforpligtende samtale kan du spørge nærmere indtil de forløb, vi tilbyder.

Book en tid i dag

Sygeforsikringen Danmark

Er dit barn medlem af Sygeforsikringen Danmark er der tilskud til den fysioterapeutiske behandling. Husk blot at informere Rikke herom, så vi kan registrere dit tilskud.

Du kan ikke bruge en henvisning fra din læge her hos os.

Rikke underviser ugentligt i

hold til børn og babyer

Læs mere her
Har du brug for

fysioterapi til din baby?

Læs mere her