Smerter i underlivet

Smerter i underlivet som mand er mere normalt, end de fleste tror. Man regner med, at op til 15% af alle mænd på et tidspunkt i livet oplever uforklarlige smerter i underlivsregionen. Men til trods for det, så er det en ofte overset gruppe, der kan have svært ved at finde den rette behandling.

Har du problemer med dit underliv?

Smerter i underlivet kan være diffuse, og man kan godt have oplevelsen af, at de flytter sig og ændrer karakter. Ofte opleves det som lokale smerter ved endetarmen, mellemkødet, testiklerne, eller ved roden, på siden og toppen af penis. Det kan også være i hele lyskeområdet, omkring blæren, i det nederste af maven eller om i lænderyggen.

Smerterne kommer ofte ved samleje eller sædafgang, når man tisser eller har afføring, sidder ned for længe, fryser, stresser eller cykler. Men symptombilledet er individuelt, og listen er ikke udtømmelig.

Smerterne i underlivet kan ofte ledsages af en øget og pludselig tissetrang, besvær med blæretømning og rejsningsproblemer.

Har du smerter i underlivet kan det være invaliderende, påvirke dit arbejdsliv, socialliv, sexliv, dit parforhold og dit selvværd. Smerterne er ikke kun et problem fysisk, men påvirker i næsten lige så høj grad psykisk, og kan for nogen medføre stress, angst og depression.

Kronisk prostatitis

Engang brugte man primært betegnelsen kronisk prostatitis til at beskrive underlivssmerter hos mænd. I dag ved vi dog, at hos langt størstedelen af dem med smerter omkring prostata, stammer smerterne ikke fra prostata, men fra andre dele af bækkenet, og kaldes derfor i stedet for kronisk bækkensyndrom.

Kronisk prostatitis er dog stadig en betegnelse man bruger. Den inddeles i:

• Bakteriel prostatitis (5-8%): som skyldes en egentlig betændelse i prostata.
  • Ikke-bakteriel prostatitis (over 90%): en betændelseslignende reaktion uden bakterier. Ofte er symptomerne forårsaget af smerter, der ikke kommer fra prostata, men i stedet fra spændinger i muskulatur, ledbånd og ligamenter. I dag kaldes tilstanden også kronisk bækkensyndrom.

I langt de fleste tilfælde behandles smerterne medicinsk med NSAID-præparater, Alpha-blokkere eller antibiotika. Problemet er dog, at det ofte ikke hjælper på dem der har kronisk bækkensyndrom, hvilket er størstedelen af dem med smerter.

Men oplever du smerter i underlivet, er det vigtigt, at du kontakter din læge først. For det skal undersøges og udelukkes at smerterne er tegn på en behandlingskrævende sygdom i underlivet. Hvis du oplever blod i urin, sæd eller afføring skal du også kontakte lægen.

Har du brug for hjælp mod smerter i underlivet?

Hvis dine smerter i underlivet skyldes spændinger i strukturerne, kan fysioterapeutisk behandling have god effekt. Spændingerne i bækkenområdet og i bækkenbunden kan udspændes manuelt, og du kan få hjemmeøvelser, med fokus på afspændingen der kan afhjælpe symptomerne.

Anne Sofie er specialuddannet fysioterapeut, og hun kan derfor hjælpe dig, hvis du oplever smerter i underlivet.

Hvis du har spørgsmål til behandlingen, så udfyld vores kontaktformular og skriv gerne lidt om dig selv og dine udfordringer, så vil vi vende tilbage med hjælp der passer lige til dig.