Laserterapi til sårede brystvorter

OBS: lige nu tilbyder klinikken ikke ammevejledning, da Sine er på barsel til efteråret 2024 og Rikke er på barsel til foråret 2025.

Mange kvinder får sår på brystvorterne, når amningen skal etableres. Det kan bløde, være utroligt smertefuldt, og derfor komplicere amningen i så høj grad, at de fleste overvejer eller ender med at opgive at amme deres baby.

Som en del af ammevejledningen i klinikken, tilbyder vi laserterapi til behandling af sår og sprækker på brystvorterne.

Hvordan virker laserterapi til sårede brystvorter?

Laserterapi virker energifremmende i kroppen. Når man lyser på huden, trænger det ind i cellerne, hvor det absorberes af cellens mitochondrier, Mitochondriernes funktion er at producerer energi, ATP, som er cellens brændstof, den bruger under udførsel af alle sine opgaver.

Derfor virker laserterapi til behandling af sårede brystvorter ved at forøge helingen af vævet på brystvorten samt øge cellevæksten og blodgennemstrømningen i området, så såret på brystvorterne lukker og heler hurtigere. Laserterapi nedsætter desuden inflammation i området, og derved reducerer det hævelse, varme og ømhed. Det påvirker nervesensitiviteten, så der kan for nogle opstå umiddelbar smertenedsættelse under og efter behandlingen.

Det er smertefrit at få laserterapi. Det kaldes også biostimulerende laserterapi (LLLT = Low Level Laser Therapy), og vi bruger en Powerlaser 500 til behandling i klinikken.
Det kan føles varmt og prikke lidt i området, men det gør ikke ondt. Der ufarligt og der er ingen bivirkninger ved behandlingen. Du kan amme igen umiddelbart efter behandlingen.

Inden behandlingen går i gang vil dine bryster blive undersøgt for eventuelle andre betændelsestilstande eller svamp, og du vil blive henvist til egen læge, hvis der vurderes behov for medicinsk behandling.

Laserbehandling kan ikke stå alene

Laserterapi kan ikke stå alene som behandling af sårede brystvorter. For sår og sprækker på brystvorten opstår som oftest grundet problemer med ammeteknikken. Det er altså et symptom, og ikke den egentlige årsag til problemet.

Derfor anbefaler vi, at du booker en tid til en 1. konsultation i ammevejledning hos Sine eller Rikke, hvor jeres ammeteknik gennemgås, din babys sutteteknik undersøges, og hvis det er muligt, vil der blive observeret en amning. På den måde kan vi sammen optimere amningen, og forhindre at sårene bibeholdes eller forværres.

Vores erfaring er, at der ofte er mærkbar effekt af laserbehandlingen efter blot 1-2 behandlinger. Alt efter sårenes omfang, kan der være behov for flere opfølgende behandlinger.

Vi afsætter 20 minutter til (opfølgende) behandling med laserterapi.

Har du behov for laserterapi eller ammevejledning?

Hos os kan du få ammevejledning og laserterapi til behandling af sårede brystvorter hos vores kiropraktor Sine eller vores fysioterapeut Rikke. Begge har speciale i at behandle babyer og har taget videreuddannelse til ammevejledere.

Er du medlem af Sygeforsikringen Danmark kan du i nogle tilfælde få tilskud til din ammevejledning hos os. Rikke er uddannet fysioterapeut og Sine er Kiropraktor. Ved de behandlinger, hvor hun kombinerer vejledningen med fysioterapeutisk behandling eller kiropraktik til dig eller din baby, vil der være tilskud til behandlingen fra Sygeforsikring Danmark.

Både Rikke og Sine tilbyder

ammevejledning