Genoptræning af bækkenbunden efter fødsel

Alle kvinder der har født, uanset om det naturligt eller ved kejsersnit, har brug for at genoptræne bækkenbunden efter fødslen. De hormonelle forandringer og den øgede vægt i graviditeten er en stor belastning for underlivet, og derfor er det en god ide hurtigt efter fødslen at have fokus på bækkenbunden.

Hvad er bækkenbunden, og hvorfor får jeg problemer?

Bækkenbunden er en skålformet muskelgruppe, der dækker bunden af bækkenet, fra halebenet, til siderne og frem mod kønsbenet. Den støtter underlivets organer, og ved en sammentrækning i muskelgruppen (et knib) bevæger den sig fremad. På den måde laver den et ”knæk” på endetarmen, skeden (hos kvinder) og urinrøret, og derved kan man holde for urin, luft og afføring.

Helt som andre muskler i kroppen, kan bækkenbundsmusklerne også få skader, blive overbelastet, for slappe, for spændte eller dysfunktionelle. Problemer med bækkenbunden kan bl.a. komme til udtryk som smerter, tyngdefornemmelse eller inkontinens af både urin og afføring.

For at fungere optimalt, skal bækkenbundsmusklerne både kunne spænde op og holde spændingen, når bugtrykket stiger (ved fx et host eller hop), samt give slip på spændingen igen bagefter. Men med alderen, efter operationer i underlivet, ved forstoppelse, ved fysisk eller psykisk stress og specielt efter graviditet og fødsel kan musklerne blive dysfunktionelle, for slappe eller for spændte.

En slap bækkenbund kan give problemer med at holde tæt, fordi musklerne ikke understøtter underlivets organer korrekt. En spændt bækkenbund kan give musklerne svære arbejdsbetingelser, så man får problemer med at holde tæt, fordi de ikke kan reagere hurtigt nok med en spænding ved øget bugtryk.

En overspændt bækkenbund vil ofte være ledsaget af smerte, for helt som ved hovedpine, som kan opstå af spændinger i nakke- og skuldermusklerne, så kan man få underlivssmerter af at spænde for meget i musklerne i og omkring underlivet.

Efter graviditet og fødsel

Mange kvinder har efter en graviditet og en fødsel større eller mindre skade på bækkenbunden og de omkringliggende strukturer, men det er meget forskelligt hvilke symptomer, man kan opleve. Når du lige har født, er det helt normalt i perioden lige efter at have smerter og være utæt for både urin og luft. Mange er ligeledes utætte for afføring, hvis ringmusklen omkring endetarmen er blevet beskadiget.

Det tager naturligvis tid at komme sig, og få sin krop tilbage efter en graviditet og fødsel. Det er meget individuelt, i hvilket tempo det sker. Men hvis du efter 1-2 måneder fortsat ikke har oplevet bedring, så er det ikke en situation, som du blot skal acceptere. Langt størstedelen af kvinder der oplever inkontinens som følger af graviditet og fødsel kan hjælpes, men problemet forsvinder ikke af sig selv.

Hvorfor træne bækkenbunden?

Det er vigtigt at genoptræne sin bækkenbund efter graviditet og fødsel. I første omgang handler det om at få genetableret kontaktet til sit underliv og bækkenbund. Det kan som nybagt mor være svært at mærke de første knib efter fødslen – især hvis der er sket stor skade på muskulaturen.
Når du igen har fået en god fornemmelse for din bækkenbund, skal fokus være på at din træning bliver en del af dine daglige aktiviteter, såsom at løfte dit barn.
Her i klinikken kan vi hjælpe dig uanset hvornår i dit efterfødselsforløb, vi møder dig.

For at opnå den bedste effekt ved træningen, er det en forudsætning, at man ved, hvordan man skal knibe og afspænde. Omkring hver 6. kvinde har problemer med at knibe korrekt. Derfor er det altid en god investering, at blive undersøgt og vejledt af en GynObs fysioterapeut, der er specialuddannet til at undersøge og behandle bækkenbundsproblemer.

Oplever du problemer med bækkenbunden, eller vil du gerne yde en forbyggende indsats for dit underliv? Så er det en rigtig god idé at søge hjælp hos en GynObs-fysioterapeut,

Skal vi hjælpe dig med korrekt genoptræning af din bækkenbund?

I klinikken kan du få hjælp af vores to GynObs fysioterapeuter Anne Sofie og Mathilde. De er begge specialiseret i at undersøge og behandle problematikker relateret til underlivet.
Du kan både få hjælp til behandling og genoptræning, men også få råd og vejledning til en forebyggende indsats.

De kan kontaktes helt uforpligtende via mail annesofie@klinikundervaerk.dk eller mathilde@klinikundervaerk.dk eller på tlf. 20340934.

Book en tid i dag

Sygeforsikringen Danmark

Er du medlem af Sygeforsikringen Danmark kan du få tilskud til din behandling eller træning her hos os, da vi er fysioterapeuter og samarbejder med Danmark. Er du medlem og ønsker tilskud, så informer os herom, så vi kan registrere dit tilskud. Du kan ikke bruge en henvisning fra din læge her hos os.

Vil du have målrettet og specialiseret genoptræning på hold?

Vi har flere ugentlige hold i EfterfødselsPilates

Læs mere her
Oplever du

tyngdefornemmelse i underlivet?

Læs mere her