4. Trimester - Den første tid efter fødslen

Skrevet af Mette Nortvig, fysioterapeut og mor til tre.

 

 

Kære nybagte mor,

Velkommen til dit 4. trimester – den første tid efter fødslen. Dette er mine tanker til din refleksion her i den tidlige begyndelse af dit barns liv udenfor din livmoder.

Et barn ligger ni måneder – tre trimestre – i maven og gennemgår en utrolig udvikling. Alligevel er barnet egentlig ikke ”fødselsklar”, når han eller hun fødes. De fleste spædbørn kræver yderligere 3 måneders udvikling uden for livmoderen, før de ”vågner op” og er klar til at møde verden. Dette er hvad der kaldes det 4. trimester.

I vores fjerne fortid blev børn født med meget små hoveder. Men vi udviklede os og vores intelligens steg, hvilket krævede at vores hoveder også voksede, så der kunne være plads til en større hjerne. Et større hoved krævede også en større fødselskanal, så for at imødekomme dette måtte børnene fødes tidligere. Så det 4. trimester måtte nu foregå udenfor kroppen.

En nyfødt gennemgår en stor udvikling ved at tilpasse sig verden udenfor livmoderen. Babyen skal vænne sig til lyde, lys, lugte og masser af plads, som alt sammen er meget anderledes, end det var i livmoderen, hvor babyen har tilbragt de første 9 måneder af sit liv.

I mange kulturer rundt omkring i verden bliver den nybagte mor efter fødslen placeret i sengen, hvorfra hun opvartes med nærende mad og drikke. Her tilbringer hun og hendes baby de første 30-40 dage. Familie og venner tager sig af de daglige gøremål, mens hun skal have fokus på at hele efter fødslen og få skabt en relation med sin baby. Amningen etableres uden for mange forstyrrelser. Og på denne måde får babyen tid til at vænne sig til livet udenfor sin varme, mørke og trygge livmoder, og moren får tid til at hele fysisk og mentalt i et roligt tempo.

Men I Danmark er der helt andre traditioner. Ofte får man besøg allerede få timer efter fødslen og mange går til en del aktiviteter udenfor hjemmet kort tid efter fødslen. Faren er ofte hjemme de første 14 dage, men efter den tid er mange overladt til sig selv. Og man er ikke altid klar til at stå alene. Man får måske kun i mindre grad den ro, helingstid, tilknytningstid og ej at forglemme den opvartning, som man virkelig har brug for og ikke mindst fortjener.

Jeg har skrevet dette blogindlæg ud fra mine egne tre barselserfaringer og jeg har lavet nogle anbefalinger. Tag det til dig, som giver mening for dig:

Mor

  • RO: Sørg for at skabe ro omkring dig – husk, hvad din krop lige har præsteret og været igennem. Giv dig selv lov til at mærke efter og husk at ALLE følelser er velkomne. Nyd den lille oase som den første tid efter fødslen er. Skab roen og giv dig selv lov til ikke at skulle nå andet end at slappe af, sove, hele din krop og sørge for dit barn.
  • Sæt grænser – sig til/fra: Husk at sige fra, hvis du kan mærke, at du ikke har lyst til f.eks. besøg kort tid efter fødslen. Og husk at sige til – sig ja til hjælp. Sig ja, hvis nogle vil lave mad. Sig ja, hvis nogen vil tage opvasken. Sig ja hvis folk gerne vil hjælpe, for du får mere tid til dig selv.
  • Respekt for kroppen: Du og din krop har lige været igennem en kæmpe transformation og rejse. Du har lige skabt et lille barn – det er så magisk. Så straf ikke din krop, for den løse hud på maven, numsen der er blevet lidt fladere. Men mød din krop med kærlighed og respekt. Straf den ikke, men ros den og vær stolt over den præstation, den lige har været igennem. Din krop skal have lov til at komme sig i et roligt tempo – giv den tid. Den kan blive stærk igen, men lige nu skal den have ro. 
  • Sænk barren: Hjemmet skal ikke dufte af nybagte boller, og der skal ikke støvsuges hver dag. Hvis du og din baby er kommet igennem dagen, hvor I begge har fået sovet, spist og drukket – så skal du klappe dig selv på skulderen.

 Baby

  • RO: Sørg for at skabe ro omkring dit barn – husk hvad det kommer fra, så tag ikke ud fra hjemmet før I begge er klar til det. Sørg for at amningen eller flaskegivningen er kommet godt op at køre, inden I tager på længere dagsture udenfor hjemmet.
  • Hud mod hud – og gerne MASSER af det: Dette hjælper baby med at holde varmen. Det øger hormonet, oxytocin, hos både mor og baby, som beroliger og giver følelse af velvære og lykke. Når baby ligger på mors bryst virker den velkendte lyd af mors hjerteslag beroligende sammen med duften af mor. Det stimulerer også din mælkeproduktion og alt dette øger tilknytningen mellem jer.
  • Friamning:Dette betyder fri mælkebar, hvilket betyder, at du tilbyder brystet, når baby giver tegn til det. For amning er mere end bare sult og tørst. Baby søger brystet, når det er bange, træt, har ondt, har brug for tryghed, er overstimuleret, keder sig og en masse andre ting. Så tilbyd endelig brystet – hellere en gang for meget end en gang for lidt. Flaskebørn: Hvis du giver flaske, så tilbyd en flaske eller sut og hold baby tæt ind til dig eventuelt med vuggende bevægelser.
  • Vikle, bæresele, slynge:Hvis du har mod på det og lyst til det, så bær gerne baby i et bære-redskab. Find det, som passer dig bedst. Herved er baby igen tæt på dig og føler sig omsluttet, som inde i livmoderen. De bløde svingende bevægelser, når du går, virker beroligende på baby og minder om, da baby lå trygt inde i livmoderen.

Jeg håber, at dette indlæg vil inspirere dig til en rolig start – det helende 4. trimester.